Nougat

Nu har jag precis gjort lite julgodis, det står i kylen och ska stelna. Ska ge bort en burk (som jag shoppade idag) till mina föräldrar som julgåva när vi kommer dit på julafton istället för blomma. Det är mycket personligare att ge något man själv har pysslat ihop. På burken har jag knytit ett rött sidenband och gjort en fin etikett. Sen ska jag sätta Cellofan papper om och sätta i ett snöre.

Ni vill kanske testa detta recept. Världens enklaste OCH så gooooda.

Nougat

6½ dl vetemjöl (jag har haft i glutenfritt mjöl, funkar lika bra)
1 dl kakao
4 dl florsocker
1 3/4 dl vatten
5 dl strösocker
125 gram kokosfett
1 msk vaniljsocker

Blanda mjöl, florsocker, vaniljsocker och kakao i en skål.
Koka upp vattnet med kokosfettet och strösocker. Låt svalna en stund.
Rör ihop alltsammans till en jämn smet.
Bred ut allt i en långpanna (med bakplåtspapper i givetvis). Låt stelna kallt några timmar. Ibland tar det en hel natt.
När det har stelnat så skär man upp det i små fyrkanter.
MUMS!

Har tyvärr ingen bild.



Postat av: Noorah

Måste testa några av recepten :-)

kul att hitta en annorlunda blogg som inte uteslutande handlar om mode och fester :-)



Bra Blogg :-)

2008-12-06 @ 20:31:40
URL: http://princessnoorah.blogg.se/

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Stammis

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0