Utmaning - Min HUND.

Min älskling - Nelly.


Hittade denna utmaning hos Lily.

Vad heter din hund?
Nelly

Varför valde du just det namnet och vilka andra namn funderade du på?

Jag har alltid tyckt om namnet Nelly, hade inte vi döpt vår hund till det så skulle nog vårt barn (om vi får en dotter en vacker dag) blivit döpt till Nelly. Vi funderade på en massa namn, men dagen innan vi skulle hämta henne så kom reklamen för Nelly.se på tvn. Och då bestämde vi oss för att Nelly fick det bli, för det är så fint.

När är din hund född?

2 oktober 2007

Vilken ras är den och vilken färg har den?

Blandras. Mamman var Doberman, labrador. Pappan var Spets, Pudel. En riktigt härlig gatukorsning ;) Alla reagerar när man säger vilka raser det är i henne ;) Hon är mestadels svart, men lite brun/beige.

Vad väger din hund?
Ca 17 kg.

Vart köpte du hunden och vad kostade den?

K och hans mamma körde och köpte Nelly uppe i Hörby tror jag det var. K var så glad att han fick ta Nelly därifrån för det var så skitigt och äckligt där Nelly blev uppfödd. Hon kostade 3200 kr tror jag det var. (Vi har även kontakt med en ägare här i Ystad som köpte en av Nellys kullsystrar. Vi brukar träffas så de får leka och de leker så bra tillsammans. Hon heter Misty och hon är brun istället för svart).

Varför valde du just den rasen?

Ras och ras ;) Vi såg en bild på henne på blocket.se och blev så kära i henne. Och nu är hon det bästa vi vet.

Har du deltagit i några tävlingar med hunden?
Nej

Är hunden rädd för något?
Människor som sitter i rullstolar, statyer och ibland barnvagnar - hon tror att det är stoooora hundar. Haha sötnöt!

Vill du ha fler hundar av samma ras?

Det är nog ganska omöjligt. Nej om vi ska skaffa fler hundar någon gång så vill K ha en rottweiler medans jag vill ha en Berner Sennen (stavning?.) Hum, undrar hur vi ska lösa det? Två helt skilda hundar! :)

   
Bild 1- Rottweiler. K tycker det är den finaste hunden
Bild 2 - Berner Sennen. Jag tycker att de är så fina, stora och härliga!


Kan hunden några konster och lydnad?

Javisst!
- Sitt
- Vacker Tass
- Ligg
- Stanna
- Sitta och vänta på sin mat
- Ta en godisbit från min mun väldigt försiktigt och fint
- HEJDÅ (då kommer hon genast när hon springer utan koppel)
- KOM
- NEJ
- Hämta bollen
- Ta pinnen

Men en sak hon inte kan är att gå fint i koppel.Hon drar som en oxe. Några tips?
Vi har redan testat:
Nosgrimma - funkade väldigt bra, tills hon fick stora blodsår på nosen. Då vågade vi inte längre.
Hel-stryp halsband (jag tyckte det var hemskt så vi lämnade tillbaka det)
Gå-fint-sele. - Funkade ett tag tills hon insåg att det inte gjorde ont när man drog.
Vanlig sele - då blev hon mycket starkare och drog mer. Men vi har funderat på att testa igen. För just nu testar vi att nypa henne lite nätt där bak vid svansen så fort hon drar och fattar hon då till slut att om hon drar så nyper vi henne och då kan vi kanske ha sele på henne igen och få mer kontroll på henne.
Halv-stryp halsband - det är det vi använder just nu. Det funkar inte så bra men som sagt så testar vi med ett litet nätt nyp vid svansroten så att hon ska lära sig.
Stanna och sitta - så fort hon drog så stanna vi och bad henne sitta typ i 1 min innan vi gick vidare. Detta testa vi ett bra tag, funka en stund sen var det samma visa igen.
Vända snabbt och gå tillbaka - så fort Nelly drog i kopplet vände jag mig om skitsnabbt så hon inte hann att reagera och gick tillbaka. Drog hon då igen så vände jag igen. Man såg ut som en idiot ;) Detta funkar inte alls.
Rycka till i kopplet - ja, det har vi gjort många ggr men hon fattar verkligen inte (inte så bra att dra i kopplet heller för hennes nacke kan bli skadad ju, därför skulle vi vilja använda sele men då får vi hoppas att "nypa lätt därbak" kommer funka.

Nar ni några andra tips?

Jag utmanar följande: De som har hund, som vill göra den.



Postat av: Jessica

Lydnadskurs?? Nä, jag har verkligen ingen aning. Jag var ute och gick med en hund ett tag som drog och då körde vi det där stanna en stund innan vi gick vidare. De funka sådär. Jobbigt med hundar som drar :S

2009-03-11 @ 11:00:03

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Stammis

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0