Söndagens middag.

Längesedan jag uppdatera mina middagstips så här är vad jag lagade till igår.

Ostpanerad kycklingfilé med rostade grönsaker och gratinerad ost&rödlökstomat med kall vitlöksås.
& en härlig sallad.


Ostpanerad kycklingfilé.
Du behöver:
Kycklingfilé (som jag delar tunt, så på en filé får jag två tunna istället)
ägg
mjöl
västerbottenost (riven)
dragon
vitpeppar
salt

Du gör så här:
Delar filén så du får två tunna fileér istället, doppar dem i lättvispat ägg. Blandar mjöl, ost och kryddor. Doppar i filén i mjölblandningen och steker i smör. Lägg dem i en ugnssäker form och kör dem riktigt färdiga i ugnen.

Rostade rotsaker.
Du behöver:
Potatis
Sötpotatis
Palsternacka
Morötter
Paprika
Svamp

Olja
Vitlök
Dragon
Flingsalt
Balsam vinäger
Sweet chili sås
Vitpeppar

Du gör så här:
Skala och skär alla grönsaker i önskad storlek. Mixa (med stavmixer i en skål) olja tsm med vitlök, dragon, salt, balsamvinäger, sweet chili sås och vitpeppar. Häll över "oljan" på grönsakerna och strö över lite flingsalt.
Rosta dem i ugnen på ca 175-200 grader. Grönsakerna ska bli mjuka, då är dem klara.

Gratinerad ost&rödlökstomat
Du behöver:
Tomater
rödlök
västerbottenost
timjan
salt

Du gör så här:
Du skär av ett lock på tomaterna. Sen gräver du ut innehållet i tomaterna med en sked. "innehållet" hackar du ner i mindre bitar och slänger i en skål. När du gjort det på alla tomaterna så har du en tomat som är tom som kommer fungera som en "skål". Tomatblandningen som du hackat ned, blandar man med finhackad rödlök och västerbottenost och timjan och salt. Tomatblandningen lägger du i tomaterna igen. Ska vara mycket tomatfyllning i tomat "skålarna". Sedan gratinerar man dem i ugnen. 200 grader. ca 20 min.

Sallad
Du behöver:
Kruksallad
Purjolök
Avokado
Paprika
Tomat

Du gör så här:
Rengör och hacka ner allt i önskad storlek. Och servera till maten!

Vitlöksås
Du behöver:
Creme fraiche
Vitlök
Salt

Du gör så här:
Krossa ner vitlöken i creme fraichen. Salta och rör om. Tada. Klar att servera!


Hoppas det smakar!



Postat av: Anna

Ja, jag vet vem dom är. Min svärfar är sambo med sophies mamma!!!

2009-11-16 @ 10:25:17
URL: http://annak84.blogg.se/
Postat av: Anna

Japp, det stämmer till 100%!!!

Ja, den är verkligen det.

2009-11-16 @ 19:42:26
URL: http://annak84.blogg.se/

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Stammis

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0